Als reactie op de nadelen van de globalisering, ontwikkelt zich in verschillende landen in Europa een tegenbeweging: het herwaarderen van de eigen, lokale producten. Landen herontdekken de waarde van hun eigen boeren en hun eigen keuken en kijken met frisse blik naar de kwaliteiten van de producten die zij te bieden hebben. Met lokale producten en keukens proberen landen antwoord te geven op en vorm te geven aan toekomstige voedseluitdagingen, zoals bijvoorbeeld voedseltekorten en verduurzaming van de voedselketen.

De schaduwzijde van globalisering

Ook andere landen ontdekken hun eigen keuken en eigen producten meer en meer. De organisatie Dutch Cuisine zet de unieke Nederlandse keuken en eetcultuur nationaal en internationaal op de kaart4. En terecht, want Nederland teelt miljarden kilo’s aan hoogwaardige producten, die Le Duc graag gebruikt voor zijn vega appetizers. Zo teelde Nederland in 2019 alleen al 1,2 miljard (!) uien5. Le Duc leeft als specialist tussen deze uien- en aardappelvelden, en gelooft dat op zijn West-Nederlandse land de beste producten groeien. Daarom zijn Le Duc’s producten filled with nature. Dat laat het bedrijf als geen ander zien in zijn producten met eerlijke ingrediënten en natuurlijke grondstoffen. Voor bijvoorbeeld de breaded mushrooms, gebruikt Le Duc Nederlandse champignons van teler Vedemij. Le Duc kan met zijn expertise de hele wereld de beste producten van Nederland laten proeven. Benieuwd hoe de champignons worden geteeld en hoe deze uiteindelijk aan het uiteinde van jouw vork terechtkomen? Lees dan snel verder!

Trots staat als waarde centraal in deze beweging. Trots op de boeren. Trots op producten van eigen bodem. Trots op de eigen keuken. Een voorloper in deze beweging? Scandinavië. Zij waren er vroeg bij met de New Nordic Cuisine. Grondleggers Claus Meyer en René Redzepi verdiepten zich in 2004 in de lokale ingrediënten van Denemarken. Het bleek dat foodprofessionals in hun omgeving grote waarde hechtten aan de ingrediënten van eigen bodem. In het New Nordic Manifesto namen Meyer en Redzepi 10 richtlijnen op voor de “nieuwe” keuken. Hierin moedigden zij chefs en voedselproducenten aan producten uit Scandinavië te promoten en uiting te geven aan de waarden die zij associëren met hun regio: puurheid, versheid, ethiek en eenvoud. Het wereldwijde succes van New Nordic Cuisine is bekend: het ongekend populaire restaurant Noma in Kopenhagen is opgericht door dezelfde grondleggers3!

Naast deze mooie voordelen, heeft de globalisering ook zijn nadelen. Zo is de klimaatvervuiling door het vele vliegverkeer enorm1. Een ander nadeel van de globalisering is momenteel pijnlijk zichtbaar. Door covid-19 is de wereldwijde handel gedaald. Verwacht wordt dat de handel dit jaar met een vijfde zal dalen. Mogelijk leidt dit tot de ergste economische crisis sinds de Grote Depressie eind 19e eeuw2.

De megatrend globalisering heeft de afgelopen decennia een enorme impact gemaakt op al onze levens. Het heeft ons gevormd tot wie wij vandaag de dag allemaal zijn: wereldburgers. Door de steeds innovatievere technologie en vervagende grenzen, reizen wij de hele wereld over, bestellen we overal ter wereld bij Amazon en AliExpress en genieten we massaal van ooit lokale gerechten zoals sushi en burrito’s.

eigen bodem!

lekker van

Ook andere landen ontdekken hun eigen keuken en eigen producten meer en meer. De organisatie Dutch Cuisine zet de unieke Nederlandse keuken en eetcultuur nationaal en internationaal op de kaart4. En terecht, want Nederland teelt miljarden kilo’s aan hoogwaardige producten, die Le Duc graag gebruikt voor zijn vega appetizers. Zo teelde Nederland in 2019 alleen al 1,2 miljard (!) uien5. Le Duc leeft als specialist tussen deze uien- en aardappelvelden, en gelooft dat op zijn West-Nederlandse land de beste producten groeien. Daarom zijn Le Duc’s producten filled with nature. Dat laat het bedrijf als geen ander zien in zijn producten met eerlijke ingrediënten en natuurlijke grondstoffen. Voor bijvoorbeeld de breaded mushrooms, gebruikt Le Duc Nederlandse champignons van teler Vedemij. Le Duc kan met zijn expertise de hele wereld de beste producten van Nederland laten proeven. Benieuwd hoe de champignons worden geteeld en hoe deze uiteindelijk aan het uiteinde van jouw vork terechtkomen? Lees dan snel verder!

Trots staat als waarde centraal in deze beweging. Trots op de boeren. Trots op producten van eigen bodem. Trots op de eigen keuken. Een voorloper in deze beweging? Scandinavië. Zij waren er vroeg bij met de New Nordic Cuisine. Grondleggers Claus Meyer en René Redzepi verdiepten zich in 2004 in de lokale ingrediënten van Denemarken. Het bleek dat foodprofessionals in hun omgeving grote waarde hechtten aan de ingrediënten van eigen bodem. In het New Nordic Manifesto namen Meyer en Redzepi 10 richtlijnen op voor de “nieuwe” keuken. Hierin moedigden zij chefs en voedselproducenten aan producten uit Scandinavië te promoten en uiting te geven aan de waarden die zij associëren met hun regio: puurheid, versheid, ethiek en eenvoud. Het wereldwijde succes van New Nordic Cuisine is bekend: het ongekend populaire restaurant Noma in Kopenhagen is opgericht door dezelfde grondleggers3!

Als reactie op de nadelen van de globalisering, ontwikkelt zich in verschillende landen in Europa een tegenbeweging: het herwaarderen van de eigen, lokale producten. Landen herontdekken de waarde van hun eigen boeren en hun eigen keuken en kijken met frisse blik naar de kwaliteiten van de producten die zij te bieden hebben. Met lokale producten en keukens proberen landen antwoord te geven op en vorm te geven aan toekomstige voedseluitdagingen, zoals bijvoorbeeld voedseltekorten en verduurzaming van de voedselketen.

De schaduwzijde van globalisering

Naast deze mooie voordelen, heeft de globalisering ook zijn nadelen. Zo is de klimaatvervuiling door het vele vliegverkeer enorm1. Een ander nadeel van de globalisering is momenteel pijnlijk zichtbaar. Door covid-19 is de wereldwijde handel gedaald. Verwacht wordt dat de handel dit jaar met een vijfde zal dalen. Mogelijk leidt dit tot de ergste economische crisis sinds de Grote Depressie eind 19e eeuw2.

De megatrend globalisering heeft de afgelopen decennia een enorme impact gemaakt op al onze levens. Het heeft ons gevormd tot wie wij vandaag de dag allemaal zijn: wereldburgers. Door de steeds innovatievere technologie en vervagende grenzen, reizen wij de hele wereld over, bestellen we overal ter wereld bij Amazon en AliExpress en genieten we massaal van ooit lokale gerechten zoals sushi en burrito’s.

eigen bodem!

lekker van